Hope - Nyheter och Intryck

Hope - Nyheter och Intryck

Tillbaka till Hemsidan

http://www.hopethegame.se

Session 03: Komplexet

SpeltestPosted by Gamemaster Wed, January 13, 2010 23:01:03

I söndags så var det den tredje testomgången. Tre av spelarna har spelat förut och en var ny till både regelsystem och spelvärld. Karaktärsskapandet är mer eller mindre spikat och har visat sig fungera bra.

I genomgången av uppdraget fick spelare och karaktärer reda på att de skulle till ett övergivet underjordiskt komplex för att hämta en energikälla till Orschild. Väntade utmaningar var låsta dörrar, kompakt mörker, slumrande säkerhetssystem och eventuella säkerhetsåtgärder.

Gruppen utrustade sig vid ett tidigare tillfälle då vi samlades för att ta lite skitsnack och fixa med utrustningen. Det har visat sig att utrustning tar tid att planera, nästa lite för lång tid. Tror det är något som kommer ta mindre och mindre tid när spelarna blir vana och inte behöver läsa igenom allt för att fräscha upp sina kunskaper.

Jag förberedde komplexet på en översiktskarta som motsvarar 200x400m, det visade sig att det blev rätt så stort där varje ruta motsvarar 2x2m. Jag tycker att rutsystem tillsammans med figurer och markörer fungerar mycket bra för att illustrera och få ordning på stridsmomenten.

Den största utmaningen är att komma ihåg ordningen och inte hoppa över saker ifrån stridsrunda till stridsrunda.

Vi hann inte färdigt utan kom ungefär halvvägs innan vi avbröt för kvällen. Planerad tidsåtgång för hela äventyret? 8 timmar. Mer sannolikt kommer det sluta på 16 timmar. På söndag vet vi troligtvis ifall någon överlevde.

So far so good!


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.